A Leány gyöngy fülbevalóval (Girl with a Pearl Earring) című híres festmény 1902 körül került a hágai Mauritshuis Múzeumba, és számos irodalmi és filmes adaptáció témája volt. Egy európai nőt ábrázol, aki furcsa ruhát, keleti fejdíszt és hatalmas gyöngyfülbevalót visel.
De kinek a festménye a Leány gyöngy fülbevalóval című kép?
Jan Vermeer 1665 körül festette meg a Leány gyöngy fülbevalóval című festményt. Egyike annak a 35 festménynek, amelyet a híres festőnek tulajdonítottak, aki életében csak közepes sikereket ért el.
A festmény elkészültekor nem szerzett nemzetközi hírnevet. Ez csak a 20. század végén történt meg, amikor a washingtoni National Gallery of Art egy különleges kiállításán szerepelt.
Ez az „Észak Mona Lisája” néven ismert festmény a holland művészet egyik csúcspontja. A Mona Lisához hasonlóan a gyöngyfülbevaló lányt is egy misztikus varázslat veszi körül – személyazonosságát csak feltételezni lehet, nem bizonyítani.
A festmény elemzése
A Gyöngyfülbevalós lány egy fiatal nőt ábrázol, aki sötét háttér előtt ül. Bár látszólag jelentéktelennek tűnik, ez a sima háttér gyönyörű kontrasztba hozza a közvetlenül a nézőt bámuló személy krémszínű bőrét és áttetsző szemét. A nemes kék és sárga turbán mellett egy nagy, könnycsepp alakú gyöngy fülbevalót visel.
Bár első pillantásra úgy tűnik, hogy ez az ábrázolás a portré klasszikus jellemzőivel rendelkezik, pontosabban egy tronie képzőművészeti műfajba sorolható.
A tronie egy különösen feltűnő arcvonásokkal rendelkező személy karaktertanulmánya, amely nagyon népszerű volt Hollandiában az aranykorban.
A művészek gyakran választották a tronikat extravagáns ruhában ábrázolva, mivel a pazar szövetek használata lehetővé tette számukra, hogy bemutassák fejlett festési technikáikat.
Igazi tronieként a fülbevalós lány nem egy konkrét személyt képviselne. Ehelyett ez a karaktertanulmány egy névtelen lányt ábrázol fényűző ruhában, amely nem tartozik konkrét időhöz vagy helyhez.
Festési technikák
A mű bemutatja Vermeer fejlett festési technikáit, különösen a fényhez, színhez és ecsetkezeléshez való hozzáállását.
Vermeer arról ismert, hogy nem vonalakkal, hanem fénnyel képes kontúrokat és formákat létrehozni. Az alakformálásnak ez a sajátos megközelítése különösen szembetűnő a figura arcán, amelyet Vermeer a fény és az árnyék szintjén jelenít meg.
Ennek az esztétikumnak az elérése érdekében Vermeer a 17. századi művészek körében népszerű, gondos, négylépéses technikát követett.
- Először elkészítette az első rajzot a vászonra.
- Aztán készített egy monokróm aláfestést.
- Ezután színt adott hozzá.
- Végül, hogy a mű kivételesen fényes legyen, a kép egyes részeit vékony mázréteggel vitte fel.
A közelmúltban végzett restaurálás során kiderült, hogy a festmény két részét vonta be: turbánjának kék részét és a teljes hátteret.
Színek
A Leány gyöngy fülbevalóval a művész egyedi fénykezelése mellett az ultramarinkék szín iránti szeretetét is illusztrálja. Ez a festék a lazuritból, a lapis lazuliban (Lazúrkő) található ásványból kivont pigmentekből készült.
Vermeer gyakran szerepeltette ezt a drága árnyalatot festményein, függönyök, kárpitok és ruházatok ábrázolására.
Ecsetkezelés
Ahhoz, hogy értékeljük Vermeer lenyűgöző ecsetkezelését, csak egy részletet kell megnézni a festményen: magát a fülbevalót.
Távolról úgy tűnik, hogy ezt a nagy ékszert a legapróbb részletekig kidolgozta. Közelebbről megvizsgálva azonban látható, hogy a fülbevaló mindössze néhány egyszerű vonásból áll, egy gyöngy alakját és csillogását sugallva.
Fontossága a művészeti világban
A holland aranykor a 17. században a művészi pompa izgalmas időszaka volt Hollandiában. Ebben az időszakban a felvilágosult festők az északi reneszánsz festészeti stílusaiból merítettek ihletet, és olyan klasszikusokat eredményeztek, mint Johannes Vermeer Leány gyöngy fülbevalóval című műve.
Titokzatossága ellenére a „Leány gyöngy fülbevalóval” festmény a történelem egyik legcsodáltabb alkotása lett.