Tartalom:
A Marie Antoinette (2006) Sofia Coppola rendezésében készült életrajzi dráma, amely Marie Antoinette, a francia királyné életét mutatja be, az osztrák hercegnő Franciaországba érkezésétől kezdve a francia forradalom kitöréséig. A film nagy része a fiatal Marie (Kirsten Dunst) beilleszkedési nehézségeit és életstílusának fénypontjait ábrázolja, ahol a pompa, a luxus és a fényűzés dominál. Coppola Antonia Fraser Marie Antoinette: The Journey című könyvén alapulva egy kevésbé politikai, inkább személyes oldalról közelíti meg Marie történetét.
Marie Antoinette 14 évesen kerül a francia udvarba, és házasodik össze a Dauphin-nel, Louis-Auguste-tal (Jason Schwartzman), aki később XVI. Lajosként kerül trónra. A házasságuk eleinte érzelemmentes, és a film központi konfliktusa Marie elszigeteltsége és az utód nemzésének nehézsége. Idővel Marie megpróbálja megtalálni helyét az udvarban, de a fényűző életmód és extravagáns költekezései csak tovább fokozzák a nép elégedetlenségét. A film a királyi család Versailles-ból való eltávolításával ér véget, amely egyfajta előrevetítése a tragikus végkimenetelnek (Wikipedia).
Kritikai fogadtatás
A film megosztotta a közönséget és a kritikusokat. Bár sokan dicsérték a látványvilágát és a korhű ruhákat, a történetvezetés és a karakterek mélységének hiányát kritizálták. A Cannes-i Filmfesztiválon a filmet füttykoncert fogadta, ami arra utalt, hogy nem mindenkinek nyerte el a tetszését. A kritikusok közül néhányan azt kifogásolták, hogy a film inkább a külsőségekre összpontosított, mint a politikai és történelmi események mélyebb elemzésére. Ennek ellenére, akik értékelték Coppola megközelítését, azok szerint a film inkább a tragédia és a személyes válság ábrázolása, mintsem egy történelmi dráma (Eye For Film) (Flicks).
Sofia Coppola stílusában a film nagy hangsúlyt fektet a vizuális élményekre, és inkább egy kortárs megközelítést alkalmaz, mintsem egy hagyományos történelmi drámát. A film egyik legnagyobb vitapontja az volt, hogy modern zenei betétekkel, mint például a Gang of Four Natural’s Not in It című számával keverte a XVIII. századi életet, ami sok kritikus szerint anakronisztikus volt. Ugyanakkor ez a szokatlan megközelítés azokat is lenyűgözte, akik egy modernebb és szimbolikusabb narratívát vártak.
Záró gondolatok
A Marie Antoinette film a vizuális pompa és a személyes tragédia kombinációja, ami megosztotta a közönséget. A látványvilág, a kosztümök és a helyszínek kiválóan megjelenítették a francia királyi udvar fényűző életét, de a politikai kontextus hiánya sokakat zavarhatott. A film a néző szimpátiájára apellál, és Marie Antoinette-et nem a francia forradalom főszereplőjeként, hanem egy fiatal nőként mutatja be, aki a történelem viharába került.
Film információk:
- Rendező: Sofia Coppola
- Forgatókönyvíró: Sofia Coppola (Antonia Fraser Marie Antoinette: The Journey című könyve alapján)
- Főbb szereplők:
- Kirsten Dunst (Marie Antoinette)
- Jason Schwartzman (XVI. Lajos)
- Judy Davis (Anne de Noailles)
- Rip Torn (XV. Lajos)
- Asia Argento (Madame du Barry)
- Műfaj: Életrajzi dráma
- Hossz: 123 perc
- Korhatár: 13+
- Megjelenés dátuma: 2006. október 20. (USA)
- Zene: A film zenéje modern és kortárs dalok keveréke, olyan előadóktól, mint a The Strokes és a Gang of Four. A klasszikus és modern zene ötvözése egy különleges hangulatot ad a filmnek.
Értékelések:
- IMDb: 6.5/10
- Rotten Tomatoes: 57% (kritikusok értékelése), 55% (közönség értékelése).
Érdekességek / kulisszatitkok:
- A film forgatásának nagy része a Versailles-i palotában zajlott, amihez ritka és exkluzív engedélyt kapott a produkció.
- A film kosztümjeiért Milena Canonero Oscar-díjat nyert, különösen a részletgazdagság és a korhűség miatt.
- Sofia Coppola célja az volt, hogy Marie Antoinette-t egy szimpatikusabb, emberi oldalon mutassa be, távol a hagyományos történelemábrázolástól (Wikipedia) (Eye For Film).
Kapcsolódó filmek / folytatások:
- Bár a Marie Antoinette-nek nincs közvetlen folytatása, Sofia Coppola korábbi filmje, az Öngyilkos szüzek (The Virgin Suicides) hasonló stílusú, és mindkettő témája a fiatal női karakterek izolációja és sorsa.