Tudtad, hogy nemcsak az embereknek, hanem a márkáknak is van személyisége? A személyes márka messze túlmutat az üzleti világnál – szorosan kapcsolódik az önismerethez. Ha tisztán látod, mi a küldetésed, miért csinálod, amit csinálsz, akkor hitelesen és önazonosan tudod képviselni magad – legyen szó a magánéletedről vagy a vállalkozásodról.
A legjobb út a személyes fejlődéshez és karrierhez
A személyes márka nemcsak üzleti kérdés – mélyen összefügg az önismerettel. Gondolkodtál már azon, hogy mi a te ügyed? Mi az, amiért felkelsz és dolgozol minden nap? Mi az, ami igazán motivál céljaid elérésében?
Ahogy Simon Sinek, a híres szerző és előadó, aki leginkább a „Start With Why” című könyvéről ismert, rámutatott: az emberek gyakran beszélnek arról, mit és hogyan tesznek, de nagyon ritkán térnek ki azokra a mély okokra, melyek igazán motiválják őket.
Mi köze az önismeretnek a személyes márkához?
Minden az ügy meghatározásával kezdődik. Ha tisztában vagy azzal, mi az ügyed, akkor hitelesen képviselheted magad az élet minden területén, legyen az a magánéleted vagy a vállalkozásod. Úgy is mondhatnánk, hogy a motiváció adja az átütő energiát céljaid eléréséhez.
Számos modell segíthet legbelsőbb motivációd, autentikus ügyed meghatározásában. Lássunk néhány példát.
Az Ikigai módszer
Az egyik ilyen módszer az „ikigai”, amit japánról úgy fordíthatunk, hogy „a létezés oka”. Az ikigai négy szempont alapján segít megtalálni a célodat. Az alábbi modell a személyes márkaépítés aspektusából közelíti meg a kérdést.
1. Mi az, amit szenvedéllyel csinálsz?
2. Mi az, amiben valóban kiemelkedő vagy?
3. Mire van szüksége a világnak?
4. Miért lennének hajlandóak fizetni az emberek?
A négy halmaz metszéspontja jelenti a te célodat.

Simon Sinek „Golden Circle” teóriája
Simon Sinek a „miért-elmélet” atyja szerint az emberek többsége robotpilóta-üzemmódban teszik a dolgukat, és el sem jutnak arra a pontra, hogy megkérdezzék maguktól, hogy mire jó mindez. Szerinte nagyon sokan céltalanul éljük az életünket – sodródunk az árral. Az elégedettség viszont csak akkor adatik meg, ha tudatosan élünk.
A „miért” nélkül nem létezik az a szilárd alap, amelyre építhetünk; nem tudjuk eldönteni, hogy céljaink valódiak-e, és valódi hatással vannak-e a világunkra, vagy csupán rutinok, esetleg zsákutcák. Hinnünk kell abban, amit csinálunk. Ráadásul csak akkor lehetünk sikeresek, ha ez a hit átütő erejű.
- Mit – az, amivel foglalkozni szeretnél a következő években.
- Hogyan – az, ami megkülönböztet másoktól.
- Miért – az ok, amiért reggelente felkelsz. A motivációd. A márkád DNS-e.

Látjuk már, hogy autentikus ügy nélkül nincs márkaépítés. A hiteles márka a vállalkozó értékein és személyes motivációin alapul. Ahogy a szem a lélek, úgy a márka a vállalkozás tükre. Távolabbról nézve: a márkák ugyanolyan személyiségjegyekkel ruházhatók fel, mint az emberek.
Márkaarchetípusok
C. G. Jung, a svájci pszichiáter és analitikus, alkotta meg azt a keretrendszert, amely a márkaarchetípus elméletének alapját képezi. Az archetípusok ismerete és helyes alkalmazása segít, hogy az emberek kötődést alakítsanak ki a márkával.
Személyes márka és jungi archetípusok
Jung szerint az archetípusok kollektív tudattalanunk részét képező univerzális ősi képek és minták, amelyek az emberiség történelme során alakultak ki. Ezek az archetípusok különböző személyiségtípusok formájában nyilvánulnak meg, és mélyen befolyásolják, hogy hogyan érzékeljük magunkat és a világot. A jungi archetípusok a személyes márka területén is használhatóak. Ha szeretnéd megtudni, hogy melyik archetípus rezonál leginkább személyes márkáddal, akkor a neten számos számos brand-személyiség tesztet találsz.
- Bölcs: tudásra és megértésre törekszik. Egy bölcs márka az információ és a megértés forrásaként jelenhet meg, segítve másokat a tanulásban. (Popper Péter)
- Szerető: kapcsolatokra, vonzalomra és a szeretetre helyezi a hangsúlyt. Egy Szerető archetípusú márka az érzelmi kötődés és a közelség szimbóluma lehet. (Palvin Barbi)
- Felfedező: az ismeretlenbe vágyik, hogy új dolgokat fedezzen fel. Az ilyen márka a szabadság és a kaland iránti vágyat testesíti meg. (Bear Grylls)
- Hős: kihívásokat keres, hogy legyőzze őket, és ezáltal fejlődjön. A márkaépítés során a Hős archetípus az erő, bátorság és kitartás szimbóluma lehet. (Magyar Péter)
- Ártatlan: a tisztaságot és az egyszerűséget keresi. Az Ártatlan archetípusú márka a remény és az egyszerű boldogság forrása lehet. (Audrey Hepburn)
- Uralkodó: irányító, rendteremtő. Egy Uralkodó márka a hatalom, kontroll és vezetés szimbóluma. (Donald Trump)
- Alkotó: új dolgokat hoz létre. Ő az innováció és kreativitás megtestesítője. (Frida Kahlo)
- Gondozó: másokról gondoskodik. Az ilyen márka a megbízhatóság és a támogatás szimbóluma. (Angelina Jolie)
- Bohóc: a szórakozást és a játékosságot keresi. Egy Bohóc márka a humor és a könnyedség megtestesítője lehet. (Pottyondy Edina)
- Lázadó: megkérdőjelezi a szabályokat és a konvenciókat. Egy Lázadó archetípusú márka az újítás és a változás szimbóluma. (Krúbi)
- Szomszédsrác: a haver, akire mindig számíthatsz. A Szomszédsrác archetípusú márka két lábbal áll a földön, hiteles és megbízható. (Drew Barrymore)
- Mágus: átalakulást keres. Egy Mágus márka a varázslat és a transzformáció forrása lehet. (Steve Jobs)
Ezek az archetípusok segíthetnek abban, hogy a személyes márkád autentikus és rezonáns legyen, mert olyan ősképeket jelenítenek meg, melyekhez az emberek kötődni tudnak. Az archetípusok megértése és alkalmazása révén a márkád nemcsak egyedi és emlékezetes lesz, hanem hitelesen tükrözi személyiségedet is.
Legyél önazonos!
Az önismeret nemcsak belső munka, hanem abban is segít, hogy hatékonyabban kapcsolódj másokhoz. Belső motivációid elvezetnek céljaidhoz, és segítenek a személyes márka kialakításában, építésében is. Tedd fel magadnak a kérdést: milyen érzés lenne, ha márkád valóban a te autentikus lényegedet képviselné, ami képes lenne kötődést, akár rajongást kiváltani az emberekből?