Az iskolai nyomás és stressz mindig is jelen voltak a diákok életében. Azonban hazánkban is több olyan technika és módszer is elérhető, amelyek segíthetnek a diákoknak hatékonyan, stressz nélkül tanulni. Íme, néhány hasznos tanács, amit a diákok alkalmazhatnak: ilyen az időgazdálkodás és a pihenőidő. Horváth Ria, life coach, tréner és élménypedagógiával tanító tanár 5öst érő tanulási 5letekcíműkönyve az életből merített gyakorlatokkal – ahogy azt majd a szerző elmondja az alábbi interjúban – és tanulságokkal, 150 oldalon tippekkel és trükkökkel szó szerint megtanít tanulni, és ami talán a legfontosabb, stresszmentesen teszi ezt.
Mennyire tanult könnyen fiatal korában? Milyen akkori tippet tudott a későbbiekben is hasznosítani?
Nem kezdődött könnyen az iskolai pályafutásom: Isaszegen éltünk, s nem volt a környezetünkben balkezes. Nem is cikkeztek akkor még erről, így a szüleim – mint sok korabeli gyermeket is – átszoktattak a jobbkezem használatára. Nem volt egyszerű balkezesként jobbkézzel szépen írni! A sok gyakorlás, sírás jut eszembe róla!
A nők (lányok) vagy férfiak (fiúk) tanulnak szorongva, illetve nehezebben?
Nem a nemtől, hanem inkább a személyiségtől, illetve az otthoni elvárásoktól függ, hogy kiben alakul ki félelem az iskolai teljesítménye miatt.
Lehet – e úgy tanulni, hogy ne csak a jó jegy elérése legyen a cél?
Igazából nem is ennek kellene lennie a célnak! A szülőknek mérce a jegy, pedig inkább a különböző szinten összekapcsolódó kompetenciák, a valódi tudás, a különböző sémák rugalmas alkalmazása, az összefüggések meglátása a tanulás igazi értelme! Hogy mondjak egy példát: amikor biciklizni tanulunk, nem elég csak a kormányzásra figyelnünk! Hajtani is kell a pedált, no meg egyensúlyozni, s még mindezen felül a forgalomhoz, a közlekedési szabályokhoz is kell alkalmazkodnunk!
Vagyis, ha nem csak egy történelmi leckét bifláztatnak be ötösre a gyerekkel, hanem azt korba helyeztetik vele, filmeket, kiállításokat mutatnak neki róla, sokkal hasznosabb, átfogóbb tudása lesz ezáltal!
Kiknek ajánlja a könyvet?
Mindenkinek, aki tanul, vagy diákokkal él, dolgozik!
Anyukám 74 évesen olvasta el, s a könyvem kedvet adott neki beiratkozni egy szenior számítógépes továbbképzésre! Sikeresen el is végezte, sőt végül ő segítette a lassabban haladó társait!
Mit tehet a szülő, ha a gyereke nehézségekbe ütközik?
Azt látom, hogy a mai szülőknek sokszor nincs jó mintájuk a nehézségek megoldására.
Ha egy szülő együtt érez küszködő gyermekével, elmeséli a saját hasonló diákkori élményeit, beszélget az okokról, s közösen keresik a megoldást, s nemcsak veszekszik, már sokat tesz!
A könyv utolsó fejezete a szülőket segíti abban, hogy hogyan támogassák különböző korú gyermekeik tanulását. Mindezt rengeteg tippel fűszerezve…
Ha ki kellene választania egyet a sok módszer közül, melyik lenne az és miért?
Egyértelműen a pomodorómódszer!
Én is e szerint dolgozom, mióta megismertem! Arra a tényre épül az olasz Cirillo módszere, hogy az agy kb. 25 percet képes aktívan odafigyelni valamire. A 25 perc megszakítások nélküli munka/tanulás után beiktatott 5, majd 10 perces aktív szünet segíti a tanultak beépülését az agyba, ha az is net- és mobilmentes! Majd jöhet az újabb 25 perc munka/tanulás!
A módszer neve az olasz „pomodoro”, vagyis paradicsom szóból ered. A konyhai óra alakjára utal, amivel kikísérletezte a módszerét Francesco Cirillo, aki eredetileg szoftverfejlesztéssel foglalkozott, de ma már világcégeknek oktat időmenedzsment. Nem véletlenül!
Ez a módszer nemcsak egyszerű, de nagyszerű is! Ha így osztjuk be a tanulási időnket, – s közben kiiktatjuk a mobilunkat is – szorongásmentes napra számíthatunk az iskolában, hiszen biztos, hogy hatékonyan tanulunk, s nagyobb eséllyel 5ösöket szerzünk.