A hashtag valódi internetes címkézési jelenséggé vált a legtöbb közösségi média platformon. De honnan jött ez a szimbólum, és hogyan vált ilyen népszerűvé?
Mi is az a hashtag?
A hashtagek egyike azoknak a vicces közösségimédia-funkcióknak, amelyeket nehéz megérteni és használni. De ha egyszer rászoktál eredményesen tudod majd alkalmazni.
A hashtagek használatával lényegében egy bizonyos téma köré csoportosíthatjuk a beszélgetéseket vagy tartalmakat, így az emberek könnyen megtalálhatják az őket érdeklő témákat.
A hashtagek szinte bármilyen közösségi média platformon használhatók, de a legnépszerűbbek a Twitteren és az Instagramon.
Ha a közösségi médiát használjuk márkaismeret reklámozására, akkor hashtageket kell használni. A hashtagek segíthetnek növelni márkád közösségi média elérését és elköteleződését.
7 érdekes hashtag tény amiről nem tudtál
1. A hashtaget először 2007. augusztus 23-án használták online
A Twitteren folytatott beszélgetések nyomon követéséhez Chris Messina hashtag használatát javasolta. Ötlete aztán nem talált tetszésnyilvánításra, és feledésbe merült.
Messina azonban úgy döntött, hogy mégis használja, hátha trenddé válhat. Végül a Twitter megadta neki a szükséges figyelmet, és elkezdték széles körben használni. Messina első hashtag-je a #barcamp volt.
2. A hashtag számot vagy súlyt is jelöl
A hashtag az Egyesült Államokban a font jelhez kapcsolódik. Az 1800-as évek végén a Blickensderfer Model 5 írógép kézikönyve azt írta, hogy a „#” szimbólum egy fontra is használható.
Azt is elmagyarázták, hogy ha a „#” szimbólum egy szó elé kerül, akkor az egy számra, de ha utána kerül, akkor font súlyra alkalmazható.
A hash (vagy font) szimbólumnak nincs végleges eredete, de az egyik hiedelem az, hogy amikor az emberek elkezdték a font súly 14. századi latin kifejezését – libra pondo – „lb”-re rövidíteni, vízszintes perjellel jelezték, hogy a betűk összekapcsolódtak. Ahogy az emberek gyorsabban kezdtek írni, a betűk és a cím összeolvadtak, végül a ma látható szimbólummá formálódott.
3. A hashtaget valójában octothorpe-nak hívják
A hashtag szimbólum része végül eljutott a nyomógombos telefonokhoz. A 10 számjegyű (0-t is beleértve) négyzet alakú billentyűzet kialakítása érdekében kettőskeresztet és csillagot is adtak hozzá.
Az AT&T alkalmazottja, Don MacPherson úgy gondolta, hogy a kettőskeresztnek hivatalosabb névre van szüksége, ezért az Octothorpe-ot választotta – octo-t, mert nyolc pontja van, és a thorpe-ot, mert a futballhős Jim Thorpe rajongója volt.
4. A hashtag nem szabadalmazható
Sokan csodálkoztak azon, hogy Messina miért nem szabadalmaztatta a „#” szimbólumot, hiszen attól milliomossá válhatott volna. A válasz erre az, hogy ez nem lehetséges.
Csak egy terv, találmány, eljárás vagy gép szabadalmazható. A hashtag nem tartozik semmilyen minősítő kategóriába.
5. A hashtag funkciót 2010-ben vezették be
A Twitter a 2010-es dél-afrikai világbajnokság mellett „hashflag”-eket használt. Ez egy átmeneti funkció volt a világbajnokság alatt. A meccsek vége után abbamaradt.
Sikerének köszönhetően a Twitter 2014-ben újra bevezette a hashflag-eket a brazíliai világbajnokságra. A rendszer úgy működött, hogy lehetővé tette a felhasználók számára a 32 versengő ország hárombetűs országkódjának tweet-jét.
Miután ezt beírta a hashtagba, a helyére az adott ország zászlója kerül.
6. A hashtag az oxfordi szótárban is megtalálható
2014-re a hashtag iránti tisztelet odáig nőtt, hogy a tiszteletreméltó Oxford English Dictionary jóváhagyó bélyegét adta a szónak.
A szó főnévi változatára vonatkozó bejegyzésük: „Közösségi média webhelyeken és alkalmazásokban: szó vagy kifejezés, amelyet hash jel előz meg, és egy adott témához kapcsolódó üzenetek azonosítására szolgál”.
7. A #TheDress jelenséggé vált 2015-ben
2015. február 26-án Caitlin McNeil egy ruhát ábrázoló fotót tett közzé a Tumblr-jén, és megkérdezte, hogy a ruha kék-fekete vagy fehér és arany színű-e a barátja esküvőjén folytatott vita után.
A bejegyzés egyik napról a másikra szenzációvá vált, és másodpercenként körülbelül 14 000 megtekintést kapott. A vita más közösségi oldalakon is megjelent, például a Twitteren, ahol az emberek hashtageket használtak a poszton – #thedress, #blueandblack, #whiteandgold -, hogy elmondják, szerintük milyen színű is az említett ruha.