A vatikáni Pietà szobrot Michelangelo Buonarotti reneszánsz művész faragta 1498 és 1499 között. Michelangelo Buonarotti, más néven Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, a Firenzei Köztársaságban született.
A tudósok a Pietà szobrászt korszakának egyik legsikeresebb művészeként írták le, miközben Leonardo da Vinci mellett a történelem legtöbbet dokumentált művésze.
Kétségtelen, hogy Michelangelo hihetetlenül tehetséges reneszánsz ember volt, hiszen két legjobb szobrát, Pietà-t és a Dávid szobrot (1501-1504) jóval harmincadik életévének betöltése előtt készítette.
Mi ihlette a Pietà szobrot?
Michelangelo köztudottan vallásos ember volt, és az egyház számára végzett munkái inspirálták az általa alkotott művek többségét. Michelangelo Pietà-ját erőteljes műalkotásnak tartják, amelyet erős hite ihletett.
Michelangelo azt is gondolta, hogy az erényes nők nem öregszenek, ezért ábrázolta Máriát fiatalosnak. A Pietà szobrász sikeresen ötvözte a reneszánsz ideológiát a gótikus témával, és ez egy egyedülálló szobrot eredményezett.
A Pietà szobor elemzése
Michelangelo 1499-ben készült Pietája 174 cm magas és 195 cm széles, amelyet olasz márványból faragott. Jelenleg a római Szent Péter-bazilika egyik oldalkápolnájában látható.
Kompozíció
A szobor Máriát ábrázolja, aki ülő helyzetben, köntösbe burkolózva tartja Jézus élettelen testét. Lábait anyja karjai támasztják alá, míg feje a nő vállához simulva hátradől.
Krisztus keresztre feszítésének utóhatását hivatott ábrázolni, amelyen a két alak aránytalan egymáshoz képest. Mária megőrzi fiatalos vonásait, és egyáltalán nem úgy néz ki, mint egy felnőtt férfi anyja.
A tér használata
A szobor alakja egy piramishoz hasonló, Mária fejének teteje a csúcs, a szobor pedig Mária lábainak szélességében bővül, amelyeket sok ruha anyag borít. Feje aránytalan az alakja többi részéhez képest, arca kicsi és szelíd, szép vonásokkal.
A két test közötti hatalmas aránytalanságok fő oka az a technikai nehézség, amellyel egy nő szembesülne, amikor egy kifejlett férfit próbálna bölcsőbe helyezni.
A reneszánsz művészeti mozgalomban gyakori volt az aránytalanságok alkalmazása egy szoborban, és ez az egyik oka annak, hogy a Pietàt nem tartották szokatlannak vagy bizarrnak.
Ábrázolás
Ez a vallási témájú szobor úgy lett megtervezve, hogy szomorúságot keltsen a nézőben, mivel egy anyát ábrázol, aki elvesztette gyermekét, annak ellenére, hogy az isteni áldozat volt.
A Pietà létrejöttének megértése
A Pietà rendkívül népszerű téma volt az észak-európai művészek körében a reneszánsz művészeti korszakban. A szó fordítása „együttérzés” vagy „szánalom”, és Mária szomorúságát ábrázolja, amint fiának halott testét tartja.
Ha alaposan megnézzük a szobrot, láthatjuk, hogy Michelangelo milyen precízen tudta a márványt emberi húshoz hasonlóvá tenni. A ruhán is rengeteg bonyolult redő van, ami egyértelműen jelzi Michelangelo rendkívüli kézügyességét.
Michelangelo saját maga kovácsolta szerszámait, hasonlóan ahhoz, ahogyan egy festő keveri a festékét a híres festményeihez.
Továbbá a márványt is ő bányászta, ami korántsem könnyű és biztonságos munka. Ez azt bizonyítja, hogy Michelangelo mindent megtett annak érdekében, hogy szerszámai és anyagai a legmagasabb színvonalúak legyenek, mielőtt elkezdett volna dolgozni a szobrán.
Tények a Pietàról
Michelangelo számos híres műalkotást készített, a Pietà mégis az egyik legsikeresebb műve marad.
- A Pietà maradt az egyetlen olyan remekmű, amelyet Michelangelo készített, és amelybe belevésette a nevét. Erre azután került sor, mikor meghallotta, amint egy csoport tagjai egy másik művészhez társították a munkáját.
- A Pietàt kétszer is aláírhatta, mivel az „M” betűt a restaurátorok az 1970-es években fedezték fel. Ezt Szűz Mária bal tenyerén találták meg, precízen beledolgozva a tenyér vonalaiba.
- Míg Michelangelo munkásságának nagy részét Firenzében végezte, a Pietàt öt év alatt faragta ki, a Rómában töltött ideje alatt.
- 1964-ben a Pietàt kölcsönadták a New Yorkban megrendezett világkiállításnak. A Pietà ekkor hagyta el először Rómát, amióta elkészült. A szobrot szigorúan őrizték, többek között egy két és fél tonna plexiüvegből álló golyóálló burkolattal. A szobor szállításához használt csomagolást úgy tervezték, hogy ha az óceánba esne, akkor is lebegjen, és a szobor mellé egy rádióhullámú nyomkövetőt is elhelyeztek, hogy könnyen megtalálják.
- A Pietàt 1972 májusában kalapáccsal megrongálták. Ennek következtében egy golyóálló burkolatot helyeztek a szobor köré. A károk sikeres helyreállítása érdekében 10 hónapos restaurálást végeztek. Ennek során minden egyes márványdarabot gondosan visszahelyeztek a megfelelő helyre. A legnagyobb kihívást jelentő javítás, amelyet a szobron végeztek, Mária szemhéja volt, amely körülbelül 20 próbálkozást igényelt, mire végül sikerült rendbe hozni.